Nieuws...

donderdag 20 december 2012

Waar komt een (mogelijke) nieuwe Vlaamse wielerpiste?

Vlaanderen beschikt momenteel over één overdekte wielerpiste, het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx te Gent. En deze wielerpiste is populair, razend populair zelfs. Wekelijks stormen ruim 1.200 wielrenners en recreatievelingen tijdens de avonduren en gedurende het weekend over de overdekte piste. De wielerpiste kent zelfs zo’n overweldigend succes dat het meer dan eens gebeurt dat het aantal renners op de piste moet beperkt worden tot 100. Net als in de ouderenzorg en de gehandicaptenzorg zou je hier kunnen spreken van een wachtlijst, maar dan een wachtlijst om te kunnen sporten.

De vraag naar een tweede Vlaamse overdekte wielerpiste klinkt dan ook al even. Het duurde dan ook niet lang vooraleer de eerste dossiers voor een bijkomende overdekte wielerpiste in de pers gelanceerd werden. In 2010 lanceerde de stad Leuven het idee voor de bouw van een wielerpiste op het provinciaal domein van Kessel-Lo. In 2011 luidde het in Herentals dat de stad Herentals er alles aan zou doen om een overdekte wielerpiste naar de stad te halen. Begin 2012 lanceerde de provincie Limburg en de Vlaamse wielerschool dan weer het idee om een overdekte wielerpiste te realiseren aan het circuit in Zolder.

Allemaal mooie dossiers maar Vlaams minister van Sport Philippe Muyters zag het op korte termijn niet zitten om te investeren in een tweede overdekte wielerpiste in Vlaanderen. Er waren namelijk veel te weinig middelen om dit te bewerkstellingen, aldus minister Muyters in 2010. Bovendien wilde de minister eerst de witte vlekken aangaande trainingsinfrastructuur voor topsport in kaart brengen vooraleer over te gaan tot effectieve beslissingen. Tussen 2009 en 2012 geschiedde er dan ook geen enkele investering in topsporttrainingsinfrastructuur. Er heerste absolute stilstand.

Maar minister Muyters kan zich niet langer verbergen. De behoeftestudie werd afgerond en publiek gemaakt via het nieuwe Vlaamse Topsportactieplan III 2013 – 2016. En wat blijkt uit het rapport van BLOSO? Van de wielerpistes van Leuven en Herentals is klaarblijkelijk geen sprake meer. Ik lees namelijk in het rapport van BLOSO enkel het volgende: “Zolder heeft concrete bouwplannen voor de aanleg van een wielerpiste, en ook de provinciale overheid Limburg is zeer gemotiveerd om dit project mee te ondersteunen. De totale investering van het project wordt geraamd op 18 miljoen euro.”

Indien er een tweede wielerpiste komt in Vlaanderen lijkt de teerling dan ook geworpen in het voordeel van het circuit van Zolder. En in feite behoeft dit ook geen verassing te zijn. Minister Muyters kondigde namelijk al aan dat hij streefde naar een één-campus-model per sporttak. Zolder zou vanuit zijn visie dan ook geheel logisch zijn. Het circuit zolder herbergt namelijk de Vlaamse wielerschool (wegwielrennen), beschikt over een BMX-terrein, organiseert jaarlijks een WB veldrijden en beschikt ook nog eens over een netwerk van MBT-parcours.

Het pleit lijkt dan ook beslecht. Of toch niet? Op de website Nnieuws (Neteland – Kempen) lees ik namelijk het volgende: ‘Schepen van Sport Wies Verheyden (sp.a) wil in zijn laatste ambtstermijn als schepen van sport in Herentals het dossier van de wielerpiste uitvoeren. Herentals verdient volgens de sportschepen die wielerpiste meer dan ooit. Nieuw element in het dossier wordt het feit dat naast een overdekte wielerpiste ook een overdekte atletiekpiste kan gebouwd worden.’ Een opmerkelijk bericht. Weet deze brave man meer? Of is het gewoon mooie propaganda voor de Herentalse bevolking?

Begin 2013 zullen we hopelijk meer weten. Vlaams minister Muyters beloofde immers om dan eindelijk echte beslissingen te nemen. Tot dan blijven de gegadigden in spanning achter. Wordt het (vanuit de visie van minister Muyters) de logische keuze Zolder? Of komt er een verassing uit de mouw? Sowieso zal Vlaams minister verstandig moeten omspringen met zijn beperkte middelen. Hij heeft namelijk in 2013 slechts éénmalig een potje van 10 mio euro ter zijner beschikking voor investeringen in topsporttrainingsinfrastructuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen