Nieuws...

Posts tonen met het label Wielrennen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Wielrennen. Alle posts tonen

maandag 19 oktober 2009

Europese kampioenschappen-Gent-Vlaamse Wielerpiste Eddy Merckx

Kenny De Ketele Europees kampioen derny
Kenny De Ketele heeft zaterdag in Gent met zijn gangmaker Michel Vaarten de Europese titel derny veroverd.
Na een duel met de vorige Europese kampioen, Nederlander Matthé Pronk, toonde De Ketele zich in de slotfase duidelijk de sterkste. De Duitser Roger Kluge behaalde de bronzen medaille.
De Ketele achter gangmaker Vaarten voerde het commando, Pronk in de rug van Zijlaard volgde in het spoor, de rest werd op grote achterstand gezet. Halverwege hadden de leiders al minstens één ronde voorsprong op hun andere concurrenten.

Jolien D'Hoore zilver in omnium fond
Jolien D'Hoore heeft op het EK baanwielrennen in Gent dankzij winst in de achtervolging de zilveren medaille veroverd in het omnium fond. De titel ging naar de Russische Evgenia Romanyuta. Zij had uiteindelijk vier punten voorsprong op D'Hoore.
"Daar ben ik heel tevreden mee", zei D'Hoore. Bij het begin van de achtervolging zat ik dicht bij een medaille en wou ik alles doen om zeker niet op de vierde plaats te eindigen. Dankzij de enorme hulp van het publiek reed ik mijn eigen tempo, en mijn tijd bleek voldoende voor winst in de achtervolging en zilver in het eindklassement. Schitterend gewoon.'

Gala van de Flandrien - zaterdag 17 oktober 2009

Dames: Grace Verbeke volgt zichzelf op als Flandrien

Zaterdag 17 oktober werd Grace Verbeke in Mechelen op het Gala van de Flandrien gehuldigd als beste Belgische wielrenster van het voorbije wielerseizoen.
De 24-jarige West-Vlaamse, zij volgt zichzelf op, op de erelijst van de Flandrienne, .Zij werd vorige maand 9de op het WK in Mendrisio. Zij was ook winnares van een rit en de eindstand in de Tour Féminin en Limousin.
"Dit is een bekroning van hard werk, niet enkel van dit jaar, maar ook van de jaren voordien", vertelt Grace. Zij kreeg haar trofee uit handen van de Nederlandse ex-renster Leontien van Moorsel. Ze vertelt verder: "Ik heb dit jaar een heel goed WK gereden, maar put ook vertrouwen uit mijn hele seizoen dat heel regelmatig was".

Heren: Philippe Gilbert is Flandrien 2009

Philippe Gilbert is zaterdag op het Gala van de Flandrien in Mechelen uitgeroepen tot beste Belgische profrenner van het jaar. Gilbert won eerder op de dag de Ronde van Lombardije, voor Tom Boonen en Stijn Devolder. Philippe Gilbert volgt op de erelijst zijn ploeggenoot Greg Van Avermaet op. "Dit is belangrijk zo'n trofee", reageerde Gilbert die nog in Italië vertoefde.


Laureaten bij de jeugd

Kris Boeckmans (beloften), Kevin De Jonghe (junioren) en Martijn Degreve (nieuwelingen) werden tijdens het gala van de Flandrien gehuldigd als beste Belgische renners van het voorbije seizoen in hun categorie.