Crowdfunding is hot in de sportwereld. Terwijl de beloftevolle schaatser Bart Swings tot nog toe 75.000 euro inzamelde bij het grote publiek om naar de Winterspelen te gaan, trekken ook onze nationale bobsleemeisjes rond met de pet.
Centen sprokkelen bij supporters, voor heel wat sporters lijkt het een nieuwe discipline. Zo zamelt schaatser en inlineskater Bart Swings (22) momenteel geld in om zich voor te bereiden op de Olympische Winterspelen in februari volgend jaar. Na twee weken staat de teller op 75.000 euro, al mikt het management op 300.000 à 400.000 euro. Waar Swings die middelen voor nodig heeft? Voor trainingskampen, racefietsen, een materiaalbusje, vliegtickets, benzinekosten en sportkledij, stelt de website steunbartswings.be. "We krijgen wel steun van Bloso en het BOIC, maar om de laatste stappen naar de top te zetten is uw hulp hard nodig", staat er. Wie 25 euro schenkt, krijgt een wedstrijdmuts in ruil. Ondertussen doen ook de Belgian Bullets, ons nationaal vrouwenteam bobslee, een gooi naar uw portefeuille. Van de verhoopte 25.000 euro haalden ze al iets meer dan 1.800 euro op. Geld storten is nochtans aanlokkelijk: voor 120 euro gaat u dineren met de dames, voor 500 euro maakt u een razendsnel ritje in hun slee.
Centen sprokkelen bij supporters, voor heel wat sporters lijkt het een nieuwe discipline. Zo zamelt schaatser en inlineskater Bart Swings (22) momenteel geld in om zich voor te bereiden op de Olympische Winterspelen in februari volgend jaar. Na twee weken staat de teller op 75.000 euro, al mikt het management op 300.000 à 400.000 euro. Waar Swings die middelen voor nodig heeft? Voor trainingskampen, racefietsen, een materiaalbusje, vliegtickets, benzinekosten en sportkledij, stelt de website steunbartswings.be. "We krijgen wel steun van Bloso en het BOIC, maar om de laatste stappen naar de top te zetten is uw hulp hard nodig", staat er. Wie 25 euro schenkt, krijgt een wedstrijdmuts in ruil. Ondertussen doen ook de Belgian Bullets, ons nationaal vrouwenteam bobslee, een gooi naar uw portefeuille. Van de verhoopte 25.000 euro haalden ze al iets meer dan 1.800 euro op. Geld storten is nochtans aanlokkelijk: voor 120 euro gaat u dineren met de dames, voor 500 euro maakt u een razendsnel ritje in hun slee.
Laatste redmiddel
Wat moeten we daar eigenlijk van denken: getalenteerde medaillekandidaten die geld ronselen, terwijl bekendere sporten gretig worden gesponsord? Daar is niks meelijwekkends aan, weerlegt Paul Rowe, afdelingshoofd topsport bij Bloso. "Sommigen zullen misschien denken: 'Ocharme, die potentiële medaillewinnaars moeten zelf hun budget bij elkaar sprokkelen.' Maar dat is een verkeerd beeld. Wij voeren een doelgericht, transparant beleid en doen grote inspanningen voor topsporters die hun droom najagen." Net als bevoegd Vlaams minister Philippe Muyters (N-VA) juicht Rowe crowdfunding in de sportwereld toe. "Het is goed dat atleten een stuk van hun financiering uit de markt halen, bij bedrijven of supporters. Het alternatief is de Vlaamse overheid als infuus en dat kan niet de bedoeling zijn." Ook Ulla Werbrouck, Vlaams volksvertegenwoordiger bij LDD en ex-topjudoka, loopt warm voor crowdfunding. Maar dan wel om andere redenen. "We hebben mensen in huis die wereldtop zijn, maar die nu compleet uit de boot vallen. Het subsidiebeleid is nog altijd afgestemd op vooraf bepaalde sporttakken. Val je daarbuiten, dan krijg je niks. Talenten zou je moeten belonen naargelang hun prestaties, niet naargelang de sport die ze beoefenen. Neem nu snookertalent Luca Brecel: zo iemand zouden we moeten koesteren, maar hij moet het zonder Vlaamse steun rooien." De nevensporten hebben het een pak moeilijker dan het wielrennen, tennis of voetbal, weet sportmarketeer Wim Lagae (KU Leuven). "Zij moeten extra vechten voor hun centen. Het gaat over sporten die slechts om de zoveel jaren in de aandacht komen, bij een WK of de Spelen. Zij vinden niet altijd snel privésponsors, precies omdat ze niet marktgedreven zijn. Schaatsen of zwemmen levert maar een beperkte tv-exposure op." Toch is crowdfunding het laatste redmiddel, vindt Lagae. "Sportmanagers moeten eerst alles inzetten op subsidies en sponsoring. Het brede publiek aanspreken kun je enkel doen om de gaatjes dicht te rijden, niet om de grote middelen binnen te rijven. De geldophaling moet ook een duidelijk doel dienen en beperkt zijn in de tijd, anders haken mensen af."
© 2013 De Persgroep Publishing
Geen opmerkingen:
Een reactie posten