BRUSSEL - De Zelfmoordlijn, die uitgebaat wordt door het Centrum ter Preventie van Zelfdoding (CPZ), bereikt vooral mensen die in een acute suïcidale crisis zitten. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen op een schriftelijke vraag van Ulla Werbrouck (LDD).
Zowel het aantal telefonische oproepen, het aantal chatgesprekken als het aantal bezoekers van de website zat in 2011 in stijgende lijn. In 2011 ontving de Zelfmoordlijn 8.331 telefonische oproepen (8.181 in 2010) waarbij 71,6 procent van de bellers met persoonlijke problemen kampte en 28,4 procent voor derden belde. Er werden ook 931 chatgesprekken gevoerd (921 in 2010), waarvan 93,4 procent over eigen problemen. Bij 2,1 procent van de telefoongesprekken was het zelfdodingsproces aan de gang (2,2 pct bij chatgesprekken), bij 19,4 procent was er een uitgewerkt plan/dreiging (31,9 pct bij chats), bij 25,9 procent een zelfdodingswens (25,2 pct bij chats) en bij 40,4 procent waren er zelfdodingsgedachten (36,2 pct bij chats). 61.222 unieke personen bezochten in 2011 de site van de Zelfmoordlijn (60.887 in 2010).
GEJ
Geen opmerkingen:
Een reactie posten